5 zasad zdrowego stylu ┼╝ycia

18 listopada 2019

1. Spo┼╝ywaj niskoprzetworzon─ů ┼╝ywno┼Ť─ç – nie ma znaczenia jak─ů diet─Ö stosujesz, czy b─Ödzie to Paleo, Samuraj, Keto lub inna. W ka┼╝dym systemie ┼╝ywieniowym baz─ů powinny by─ç pe┼énowarto┼Ťciowe, nieprzetworzone produkty. Dlatego zamiast soków wybieraj ca┼ée owoce, zamiast kie┼ébasek, parówek czy w─Ödlin z bardzo d┼éugim sk┼éadem, kupuj mi─Öso i samodzielnie przygotuj piecze┼ä na kanapki, a zamiast pszennych, napompowanych bu┼éeczek wybieraj pieczywo z ca┼éego ziarna.

2. Zadbaj o odpowiedni─ů higien─Ö snu – przed snem staraj si─Ö na minimum godzin─Ö zrezygnowa─ç z korzystania z telefonu, komputera czy ogl─ůdania telewizji. Zamie┼ä te czynno┼Ťci na godzin─Ö czytania ksi─ů┼╝ki. Taki wybór sprawi, ┼╝e Twój organizm „zrozumie”, ┼╝e pora szykowa─ç si─Ö do snu. Niebieskie ┼Ťwiat┼éo emitowane przez ekrany urz─ůdze┼ä elektrycznych zaburza wydzielanie melatoniny – hormonu snu – przez co mo┼╝emy mie─ç problemy z zasypianiem.

3. Ogranicz stres – ┼éatwo powiedzie─ç, trudniej wykona─ç. Obecnie w czasach ci─ůg┼éego p─Ödu, kiedy gonimy za karier─ů, coraz mniej czasu po┼Ťwi─Öcamy na zaopiekowanie si─Ö sob─ů. Wa┼╝ne jest, aby w przeci─ůgu dnia znale┼║─ç chwil─Ö na zatroszczenie si─Ö o siebie. Sposobów jest wiele i wcale nie musz─ů du┼╝o kosztowa─ç. Zrób sobie przyjemn─ů k─ůpiel, wyjd┼║ na spacer, poczytaj ksi─ů┼╝k─Ö, zrób domowe spa. Wszystko to sprawi, ┼╝e lepiej poczujesz si─Ö ze sob─ů, a tym samym b─Ödziesz lepsza/-y dla innych!

4. Nie pal papierosów, unikaj alkoholu! Tu chyba nic nie wymaga t┼éumaczenia. Papierosom mówi─Ö stanowczo NIE, a na lampk─Ö czerwonego wytrawnego wina 1x w tygodniu daj─Ö przyzwolenie

5. B─ůd┼║ aktywna/-y fizycznie! Nie wa┼╝ne czy pójdziesz na godzin─Ö spaceru/rower/bieganie czy na zaj─Öcia fitness. Ka┼╝da aktywno┼Ť─ç fizyczna jest dobra. Wprowad┼║ u siebie ma┼ée zmiany: wybieraj wind─Ö zamiast schodów, zaparkuj samochód dwie ulice dalej, wysi─ůd┼║ 2 przystanki za szybko z autobusu miejskiego. Ruch sprawi, ┼╝e b─Ödziesz zdrowsza/-y!