SEZONOWY KALENDARZ OWOCÓW I WARZYW - LIPIEC

08 lipca 2020

Sezonowe owoce i warzywa stanowią podstawę zdrowej diety i mogą na wiele sposobów zagościć w naszym menu. Wraz z całym zespołem PureFood kalendarz sezonowości traktujemy jako przewodnik po świecie witamin i dlatego kierujemy się nim podczas przygotowywania Waszych posiłków.
Owoce i warzywa sezonowe mają najwięcej wartości odżywczych i smaku, dzięki czemu mogą wzbogacić potrawy w naturalne witaminy. Dlatego szczególnie ważne jest dla nas wykorzystywanie ich w Waszych dietach.


Jakie zatem owoce powinny się znaleźć w naszym menu w Lipcu?

Lipiec to przede wszystkim czas zbioru czereśni. Ten owoc idealnie nadaje się do spożywania na surowo. Czereśnie można również wykorzystać do produkcji dżemów, konfitur, nalewek, kompotów lub użyć do deserów i ciast.
Czereśnie są bogate w bardzo istotne dla naszego organizmu składniki mineralne, tj.: potas, wapń, fosfor, magnez i cynk. Mają zrównoważoną mieszankę prowitaminy A, witamin z grupy B, witaminy C oraz E. Posiadają również substancje, które pełnią rolę przeciwnowotworową, a także chronią skórę i tkanki przed wolnymi rodnikami.

Kolejnym wartym uwagi owocem, który dojrzewa w lipcu jest brzoskwinia – owoc o charakterystycznej omszonej skórce, po którą równie często sięgamy podczas planowania Waszych diet. Owoce te zawierają błonnik, węglowodany, związki magnezu, cynku, fosforu i potasu, prowitaminę A, witaminę C i witaminy z grupy B. Są również bogate w żelazo, dzięki czemu zapobiegają anemii. Brzoskwinie jada się na surowo, ale można je dodać również do ciast, przetworzyć na kompot lub dżem, a także ususzyć. Z pestek brzoskwiń można wytworzyć delikatnie migdałowy olej.

Lipiec to także sezon na jagody. Są nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Jagody można jeść na surowo. Stanowią także idealny dodatek do ciast i deserów. Największą popularnością cieszą się pierogi z jagodami oraz drożdżówki z jagodami – powszechnie nazywane jagodziankami. Przygotowuje się z nich także konfitury, dżemy i soki. Jagody można mrozić i suszyć. Ich olbrzymim walorem, poza tym smakowym, są prozdrowotne właściwości. Jagody pomagają w leczeniu zatruć pokarmowych. Dzięki nim zmniejsza się stężenie cukru we krwi – również u osób zmagających się z cukrzycą. Są prawdziwą skarbnicą wielu drogocennych składników odżywczych. Zawierają znaczące minerały i mikroelementy : wapń, żelazo, potas, fosfor , cynk, chrom, miedź oraz witaminy: prowitaminę A, witaminy z grupy B. C i PP a także błonnik i przeciwutleniacze niszczące wolne rodniki.
W lipcu pojawia się również, niegdyś bardzo popularny i chętnie uprawiany w ogrodach i sadach, agrest. Mało kto wie, że ten owoc przyspiesza metabolizm, wspomaga pracę serca i układu pokarmowego, a także odkwasza organizm. Ma też właściwości uspokajające oraz zapobiega nowotworom. Warto zatem wykorzystać w pełni sezon na ten nieco zapomniany owoc.
Lista owoców, których smakiem możemy się cieszyć w lipcu jest długa, ale szczególnie warto sięgnąć po porzeczki, wiśnie, maliny, jeżyny czy maliny.

Lipiec to również idealny czas smacznych i zdrowych warzyw.
Fasolka szparagowa jest jednym z wartościowszych warzyw, jakie możemy uwzględnić w naszej diecie w okresie letnim. Najlepsza jest gotowana na parze, wówczas bardzo jędrna i chrupiąca. Idealnie nadaje się jako dodatek do dań głównych, ale sprawdza się również w sałatkach. Może także stanowić osobne danie. Popularnym sposobem podania jest ugotowana i polana masłem z bułką tartą lub aromatycznymi ziołami, posypana prażonymi płatkami migdałów bądź białym sezamem. Fasolka ma niską kaloryczność, dlatego stanowi znakomity składnik jadłospisu w dietach redukcyjnych. Ze względu na niski indeks glikemiczny fasolka szparagowa chętnie spożywana jest przez osoby zmagające się z cukrzycą.

Poza fasolką szparagową w lipcu szczególnie chętnie sięgamy po kalafior, który posiada cenne walory smakowe  i dietetyczne.  Można jeść go na surowo- w sałatkach, ale doskonale smakuje ugotowany, zapiekany, czy jako główny składnik w zupach warzywnych. Kalafior to jedno z cenniejszych warzyw z uwagi na swój skład chemiczny. Zawiera szereg wartości odżywczych, m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, witaminy: K, B1, B2, B6, C; kwasy: nikotynowy i pantotenowy.

W lipcu rozpoczyna się również sezon na świeżą kukurydzę cukrową. Kukurydza zawiera bardzo dużo skrobi, jest też źródłem witamin takich jak: B, E i A oraz cennych składników mineralnych: fosforu, selenu, potasu i magnezu.
Kukurydza w kolbach najlepiej smakuje grillowana lub ugotowana i polana masłem. Można też użyć samych ziaren kukurydzianych i dodawać je do zup, sosów, czy sałatek.
Oprócz wyżej wymienionych warzyw, w czerwcu nasze diety wzbogacamy m.in.: pomidorami, cukinią, młodymi ziemniakami, szpinakiem, szczypiorkiem, brokułem, marchewką.

Sezonowe odżywianie, zgodne z porami roku to idealny sposób na zachowanie zdrowego i zbilansowanego trybu życia.