Blog PureFood

Dieta ketogeniczna ? czy dla wszystkich?

Obciążony niezdrowym i ciężkostrawnym jedzeniem żołądek nie funkcjonuje prawidłowo. I przejawia się to nie tylko nadmierną tkanką tłuszczową, ale przede wszystkim złym samopoczuciem. Dieta lekkostrawna może pomóc w przywróceniu właściwej harmonii w układzie pokarmowym, ale jest też świetnym rozwiązaniem, jeśli szukasz zdrowych i skutecznych sposobów na odchudzanie. Jak stosować dietę lekkostrawną i jak komponować posiłki?
 

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Ma ona na celu zamianę generowania przez organizm energii poprzez węglowodany na dostarczanie energii z tłuszczów. Dlatego też najważniejszą zasadą w tej diecie jest bardzo niskie spożycie węglowodanów zamieniając je na tłuszcz oraz białka. Wówczas powinno się spożywać przynajmniej 70% tłuszczów, natomiast węglowodanów ok. 5%. 

W diecie ketogenicznej zasady działania są bardzo proste. Energia dostarczana jest do mózgu czy mięśni poprzez działanie glukozy, która jest dostarczana wraz z węglowodanami do organizmu człowieka. Za transport glukozy odpowiada insulina. Gdy glukozy jest nadmiar w organizmie dochodzi do odkładania tłuszczów, co kolejno prowadzi do otyłości czy innych chorób np. cukrzycy. Dzięki stosowaniu diety ketogennej możemy odzwyczaić organizm od dużych wyrzutów glukozy do krwi i dostarczać mu jedynie minimalną dawkę dzienną. W ten sposób dochodzi w organizmie do zjawiska zwanego ketozą, czyli stanu metabolicznego, w którym zwiększa się ilość ciał ketonowych (są to: kwas 3-hydroksymasłowy, kwas, acetooctowy i aceton). Wtedy zaczyna się tworzyć energia z tłuszczów i dochodzi do spalania jej, co skutkuje utratą często niechcianej wagi.

 

Zalety diety ketogenicznej:

  • Niweluje uczucie głodu - dzięki temu początkowo w szybkim czasie można zrzucić zbędne kilogramy, a następnie utrzymać pożądaną wagę,
  • Zmusza człowieka do czytania etykiet kupowanych produktów, aby wykluczyć zawarte w nich węglowodany,
  • Wyrównuje ciśnienie tętnicze krwi,
  • Przyczynia się do spadku poziomu cholesterolu i insuliny,
  • Dłuższe stosowanie diety keto wprowadza organizm w euforię, 
  • Poprawia pracę mózgu i zwiększa jego efektywność oraz koncentrację,
  • Dzięki stosowaniu diety pojawia się rzadsze uczucie zmęczenia.

 

Produkty wiodące w diecie ketogennej, czyli co można jeść, a czego należy unikać.

Podstawowym składnikiem diety ketogenicznej jest mięso każdego rodzaju przygotowane w możliwie jak najzdrowszy sposób np. obróbka termiczna na oliwie lub innym tłuszczu. Tłuszcze możemy dostarczać poprzez spożywanie niektórych orzechów (np. w formie masła), ryb, oleju kokosowego (najlepiej nierafinowany). Najważniejszymi warzywami w diecie są warzywa zielone t.j. awokado, kapusta, brukselka. Nie zaleca się spożywania większej ilości owoców ze względu na zawartość naturalnie występujących w nich cukrów. Absolutnie należy zrezygnować ze słodyczy, alkoholu, warzyw strączkowych (np. fasola, groch), skrobiowych (np. ziemniaki), ale również z produktów zbożowych (np. kasze, chleb, bułki, makarony) i ryżu. Bardzo ważne podczas stosowania diety ketogenicznej jest suplementowanie niezbędnych witamin, sodu, wapnia oraz kwasu omega – 3. 

 

Przeciwwskazania do stosowania diety ketogenicznej – czy każdy może sobie na nią pozwolić?

Niestety nie każdy może stosować dietę keto i czerpać niej korzyści. Osoby borykające się z problemami z nerkami, wątrobą czy tarczycą nie mogą pozwolić sobie na takie obciążenie organizmu tłuszczami. Jest to dość specyficzna dieta, dlatego zanim przejdzie się na nowy styl odżywiania warto skonsultować się z dietetykiem, który postara się wykluczyć przeciwwskazania. Jeśli takie wystąpią na pewno zaproponuje inny rodzaj diety, dobrany do potrzeb organizmu człowieka.  

 

 

Szukasz cateringu dietetycznego z dietą keto? Sprawdź nas!

ZAMÓW PURE FOOD

 
 
OWSIANE MUFFINKI - czyli idealny pomysł na drugie śniadanie

OWSIANE MUFFINKI - czyli idealny pomysł na drugie śniadanie

Dieta wątrobowa - co jeść, a czego unikać?

Dieta wątrobowa - co jeść, a czego unikać?

Skaza białkowa u dorosłych

Skaza białkowa u dorosłych

Białko w organizmie - rodzaje, funkcje i zapotrzebowanie człowieka

Białko w organizmie - rodzaje, funkcje i zapotrzebowanie człowieka