Ureguluj swoją dietę! Dieta normokaloryczna - dla kogo jest wskazana?

21 marca 2021

Dieta kojarzy się na pierwszy rzut oka z odchudzaniem. Jednak nie zawsze tak musi być. Celem diety, czyli naszego sposobu odżywiania, jest nie tylko odchudzanie, ale także wspomaganie organizmu podczas leczenia. Czasem nawet konieczne jest przybranie masy ciała, wówczas należy zastosować inny rodzaj diety. Natomiast jeżeli chcemy utrzymać obecną masę ciała, która nas już zadowala, powinniśmy zastosować dietę normakaloryczną. Na czym ona polega i dla kogo jest przeznaczona? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

 

Na czym polega dieta normokaloryczna?

 

Dieta normokaloryczna to nic innego jak dieta utrzymująca obecną masę ciała. W tej diecie ilość przyjmowanej energii z pożywienia jest taka sama, jak energia jaką potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania. Innymi słowy pożywienie, jakie znajduje się w naszym codziennym menu dostarcza tyle kalorii, ile potrzeba do normalnego życia, wykonywania pracy, codziennych czynności czy aktywności fizycznych. W takim przypadku mówimy o tzw. zerowym bilansie energetycznym. Sytuacja się zmienia, gdy jemy mniej niż wydatkujemy. Wtedy nasze ciało się zmienia, waga spada i dochodzi do ujemnego bilansu energetycznego. Natomiast gdy sytuacja jest odwrotna tzn. spożywamy więcej energii niż wydatkujemy dochodzi do zwiększenia masy ciała i bilans energetyczny jest dodatni

 

Wskazania do diety normokalorycznej.

 

Dieta normokaloryczna jest bardzo uniwersalna, może wskazana dla osób dorosłych, ale również dla dzieci. Dla dorosłych jest polecana wtedy, gdy posiadają prawidłową masę ciała i chcą utrzymać ją w równym poziomie. Nie jest polecana dla osób walczących z nadwagą, otyłością , ponieważ dieta jak już wspomniano służy do utrzymania prawidłowej wagi. Zatem stosując ją ani przytyjemy ani nie schudniemy. 

 

Trochę inaczej wygląda to u małych dzieci. Jeżeli dziecko ma skłonności do otyłości zaleca się zastosowanie właśnie diety normokaloryczne. Niie zaleca się tworzenia jadłospisu z ujemnym bilansem energetycznym. Chodzi dokładnie o odpowiednią ilość energii, jaką potrzebuje dziecko z jego normą fizjologiczną dla danego wieku. Nadmierna podaż energii powoduje skok masy ciała u dziecka, wtedy należy ustalić zdrową dietę, w której należy wyeliminować z menu m.in. słodycze, desery, słodkie napoje, fast foody. 


 

Dieta normokaloryczna - etapy

 

Wydatek energetyczny ludzkiego organizmu składa się z:

  • PPM (podstawowej przemiany materii),
  • termogeneza poposiłkowa,
  • energia na potrzeby aktywności fizycznej,
  • odbudowy tkanek organizmu.

 

Każdy z nas ma inne zapotrzebowanie na energię.Jest to kwestia indywidualna, która zależy od wielu czynników:

  • płci, 
  • wieku, 
  • masy ciała, 
  • wysokości ciała, 
  • stanu fizjologicznego,
  • aktywności fizycznej.

 

Chcąc oszacować nasze zapotrzebowanie na energię na początku należy obliczyć podstawową przemianę materii (PPM) za pomocą wzoru opracowanego ( np. przez Harrisa - Benedicta) a następnie pomnożyć ją przez współczynnik aktywności fizycznej. 

 

Wzór Harrisa - Benedicta na PPM:

PPM (kobiety) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 655,1 + (9,563 x masa ciała [kg]) + (1,85 x wzrost [cm]) – (4,676 x [wiek])

PPM (mężczyźni) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 66,5 + (13,75 x masa ciała [kg]) + (5,003 x wzrost [cm]) – (6,775 x [wiek])

Jeżeli mamy problem z wyliczeniem możemy skorzystać z gotowego kalkulatora w Internecie lub zasięgnąć porady dietetyka

 

Jeżeli już wiemy, jakie jest nasze zapotrzebowanie możemy przejść do kolejnego etapu, który polega na ułożeniu odpowiedniego jadłospisu. Powinien on dostarczać tyle kalorii, ile potrzebujemy. Kaloryczność danych produktów możemy sprawdzić w różnego rodzaju tabelach, możemy skorzystać z pomocy specjalisty - dietetyka lub wybrać catering dietetyczny uwzględniając dzienną ilość kalorii w naszym jadłospisie. 

 

Sztuka komponowania posiłków przy diecie normokalorycznej, czyli jak stworzyć swój jadłospis.

 

Dieta powinna opierać się na zasadach zdrowego odżywiania. Do swojego codziennego menu należy wybierać produkty każdego rodzaju zachowując odpowiednie proporcje. Ta różnorodność zapewnia dostarczenie różnych składników pokarmowych, niezbędnych witamin i minerałów. Podstawowymi elementami w diecie powinny być:

  • warzywa,
  • owoce,
  • produkty zbożowe, pełnoziarniste np. brązowy ryż, pełnoziarniste makarony, kasze,
  • mleko i jego przetwory,
  • ryby,
  • jaja,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • chude mięso np. kurczak, indyk.

 

Dodatkiem do potraw powinny być tłuszcze pochodzenia roślinnego np. olej rzepakowy, oliwa z oliwek. Należy również zadbać o odpowiednie nawodnienie ok. 1.5/2 litry wody dziennie. Zamiast soli warto sięgnąć po zioła i przyprawy tj. imbir, kurkuma, oregano, bazylia, czosnek. 

 

Efekty diety normokalorycznej

 

Głównym efektem diety normokalorycznej jest utrzymanie jednolitej, stałej masy ciała. W przypadku zdrowych osób powinna być stosowana zgodnie z zasadami zdrowego żywienia. 

 

 



 

 

 

Wybieraj codziennie to co lubisz - my zadbamy o odpowiednią ilość kalorii. Sprawdź dietę SELECT!

ZAMÓW PURE FOOD