Blog PureFood

Postaw na zdrowe odchudzanie z kaszą jaglaną!

Kasza jaglana to drogocenne ziarno zboża, które należy do rodziny Poaceae. Jej zastosowanie jest promowane w krajach na terenie Afryki i Azji. Kasza jaglana jest bardzo odżywcza i bogata w składniki odżywcze, podobnie jak sorgo i wiele innych zbóż.

Kasza jaglana zyskała w sumie niedawno popularność w Europie, dlatego, że jest bardzo odżywcza, bezglutenowa i ma wysoką zawartość białka, błonnika i przeciwutleniaczy.



Skąd pochodzi i jakie wyróżniamy rodzaje kaszy jaglanej?

Kasza jaglana to małe, żółtego koloru, kuliste pełne ziarno, które jest uprawiane w Indiach, Nigerii oraz w innych krajach Azji i Afryki. Jest spożywana przez ludzi,ale również wykorzystywana do karmienia zwierząt gospodarskich i ptaków.

Kasza jaglana posiada wiele walorów, jest mocno odporna na suszę i różnego rodzaju szkodniki. Jest w stanie przetrwać w najtrudniejszych warunkach a nawet na mniej żyznej glebie. Całe te dobro wynika z jej składu oraz budowy, czyli niewielkich jej rozmiarów i twardości.

Wszystkie odmiany kaszy należą do rodziny Poaceae, ale jednak różnią się kolorem oraz wyglądem. Uprawa kaszy jaglanej jest podzielona na dwie kategorie:

  • proso główne (najbardziej popularna odmiana),
  • proso drobne,
  • proso perłowe (najczęściej produkowana odmiana nadająca się do spożycia).

Mimo podziału, wszystkie kasze mają taką samą bogatą wartość odżywczą.

Wartości odżywcze kaszy jaglanej 

Proso, z którego powstaje kasza jaglana jest zbożem skrobiowym. Jest bogate w węglowodany, zawiera również duże ilości witamin i minerałów.

Jedna filiżanka ugotowanej kaszy jaglanej zawiera:

  • Kalorie -  207 kcal,
  • Węglowodany - 41 gramów,
  • Błonnik - 2,2 grama,
  • Białko -  6 gramów,
  • Tłuszcz - 1,7 grama,
  • Fosfor -  25% dziennego spożycia,
  • Magnez - 19% dziennego spożycia,
  • Folian - 8% dziennego spożycia,
  • Żelazo - 6% dziennego spożycia.

Kasza jaglana dostarcza największą ilość niezbędnych aminokwasów w porównaniu innych zbóż. Związki te są podstawowym budulcem białek. Ponadto kasza jaglana wyróżnia się wśród innych ziaren zbóż najwyższą zawartością wapnia. Stanowi to ok. 13% dziennego zapotrzebowania na 100 gramów. Warto ją spożywać głównie ze względu na dużą zawartości tego pierwiastka, dlatego, że wapń jest niezbędny do prawidłowego utrzymania zdrowych kości, odpowiedniej kurczliwości naczyń krwionośnych i mięśni oraz sprawnej pracy układu nerwowego.

Kasza Jaglana jako naturalny wspomagacz w procesie odchudzania.

Kasza jaglana jest bezglutenowa, zawiera wiele niezbędnych składników odżywczych, dużą ilość błonnika. Błonnik doskonale wpływa na pracę żołądka,  zapewnia prawidłowe trawienie oraz wchłanianie składników odżywczych w organizmie. Spożywanie produktów bogatych w błonnik jest przede wszystkim korzystne dla osób, które pragną zrzucić zbędne kilogramy. 

Kasza jaglana posiada wysoką zawartość białka, dzięki temu dodatkowo wspomaga utratę wagi, dlatego ,że białka przyczyniają się do zwiększenia ilości spalanych kalorii.

 

Ponadto kasza jaglana jest niskokaloryczna, bogata w magnez, błonnik, białko i inne minerały i witaminy niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. 

Korzyści ze spożywania kaszy jaglanej

Jak już wspomniano kasza jaglana jest bogata w wiele składników odżywczych oraz związki roślinne. Dodatkowo poniżej przedstawiamy inne korzyści, jakie płyną z jej spożywania:

  • jest  bogata w przeciwutleniacze - związki fenolowe, zwłaszcza kwas ferulowy i katechiny, które chronią organizm przed szkodliwym stresem oksydacyjnym oraz usuwają metale ciężkie z organizmu,

  • Pomaga obniżyć cholesterol - rozpuszczalny błonnik, który wytwarza w jelitach lepką substancję zatrzymuje tłuszcze i pomaga obniżyć poziom cholesterolu,

  • doskonały produkt używany w diecie bezglutenowej - jest zbożem bezglutenowym, dzięki czemu jest idealnym wyborem i zamiennikiem dla osób borykających z celiakią lub będących na diecie bezglutenowej,

Kasza jaglana to ziarno o dużej wartości odżywczej, zawiera sporą ilość białka, przeciwutleniaczy i innych składników odżywczych. Jest doskonałym produktem w diecie człowieka, ponieważ może przynosić wiele korzyści zdrowotnych np. ma wpływ na obniżanie poziomu cholesterolu we krwi. Oprócz tego warto podkreślić, że jest to ziarno bezglutenowe, które jest idealnym wyborem dla osób z celiakią lub stosujących dietę bezglutenową.

 

Niskokaloryczny catering dietetyczny? Sprawdź nasze diety.

DIETY PURE FOOD

 
 
Dzień KUCHNI WŁOSKIEJ

Dzień KUCHNI WŁOSKIEJ

Rygorystyczna dieta kopenhaska

Rygorystyczna dieta kopenhaska

SEZONOWY KALENDARZ OWOCÓW I WARZYW - LIPIEC

SEZONOWY KALENDARZ OWOCÓW I WARZYW - LIPIEC

CBD - tajemnicza substancja

CBD - tajemnicza substancja