Blog PureFood

Efekt jojo - jak go uniknąć?

Efekt jojo to przybieranie na wadze, które występuje najczęściej po zastosowaniu diety odchudzającej. Czasem się zdarza tak, że niechcianych kilogramów przybywa tak dużo, że waga zaczyna gwałtownie wzrastać. Efekt jojo może mieć miejsce kilka razy - wówczas mówi się o naprzemiennym chudnięciu i ponownym przybieraniu na wadze. O efekcie jojo można mówić wtedy, gdy np. po 5 latach od zakończenia odchudzania masa ciała zwiększyła się o ponad 5% osiągniętej wagi.

 

Dlaczego dochodzi do efektu jojo?

Przyczyną pojawiania się efektu jojo jest głównie brak konsekwencji u osób, które się odchudzają. Kiedy już  zakończy się proces odchudzania, spora ilość osób wraca do swoich dawnych nawyków żywieniowych, które zazwyczaj są niezdrowe oraz do siedzącego trybu życia. Kolejnym powodem występowania efektu jojo jest tak zwana "głodówka". Wówczas do organizmu dociera  sygnał, że należy zacząć gromadzić zapasy na kolejny możliwy "czas głodu". Efekt jest wtedy odwrotny od tego, co zamierzono. Po gwałtownym spadku wagi następuje bardzo szybkie zwiększenie masy ciała, często przekracza wagę początkową. W trakcie głodówek oraz stosowania diet niskokalorycznych zwalnia także metabolizm, dlatego też po zakończeniu ich nawet znikome nadwyżki energii dostarczanej z pożywieniem nie będą przez organizm na bieżąco spożytkowane. Czasem zdarza się tak, że ponowne zmniejszenie kaloryczności posiłków nie przynosi oczekiwanego efektu, czyli spadku masy ciała. Niestety częstym powodem efektu jojo jest także brak ruchu oraz aktywności fizycznej.

 

Jak się uniknąć efektu jojo?

Aby ustrzec się przed wahaniami wagi oraz ciągłym raz chudnięciem raz przybieraniem na wadze, czyli efektem jojo, wystarczy zacząć stosować kilka prostych zasad.

  • wyrabianie zdrowych nawyków żywieniowych - nie istnieje na świecie żadna dieta-cud, która będzie gwarantować trwałe efekty. Jeżeli po zakończeniu takiej diety zaczniemy znowu zjadać niezdrowe jedzenie wrócimy do punktu wyjścia!

  • codziennie dbanie o odpowiednią dawkę ruchu - po zakończeniu stosowania diety i zwiększeniu ilości przyjmowanych kalorii, organizm w szybkim czasie nadrobi niedobory energii i zacznie odkładać zapasy w postaci tłuszczu. Możemy temu zapobiec zapewniając sobie możliwości pozbycia się nadmiaru kalorii poprzez włączenie aktywności fizycznej. Zdrowa dieta i codzienny ruch wspomagają przemianę materii oraz pozwalają na utrzymanie prawidłowej masy ciała,

  • trzeba pamiętać, że niskokaloryczne diety, w tym przede wszystkim głodówki, przyczyniają się do spowolnienia procesów metabolicznych. Organizm szybko przyzwyczaja się do mniejszych dawek kalorii, tym samym ogranicza spożytkowanie energii, a nawet maksymalnie magazynuje jej źródło na tak zwane "ciężkie czasy". Żeby nie doprowadzić do efektu jojo trzeba "przestawić" organizm, nie dając mu powodów do niepokoju i zmuszania go do gromadzenia zapasów. Zagwarantować to może jedynie zdrowa, odpowiednio zbilansowana dieta, ale również sukcesywne wyprowadzanie organizmu z diety odchudzającej. Zwiększanie ilości dostarczanych kalorii musi odbywać się w sposób powolny i stopniowy, aby organizm i jego układ metaboliczny mogły przywyknąć się do zmian bez większego szoku.

Udało ci się nareszcie schudnąć? Brawo! Jednak nie zwalniaj tempa bo to nie jest koniec drogi do wymarzonej, szczupłej sylwetki. Równie  wymagające jak dieta jest utrzymanie osiągniętej wagi. Jeśli nie chcesz dopuścić do efektu jojo i odżywiać się zdrowo po redukcji masy ciała? Zajrzyj koniecznie na catering dietetyczny Purefood! 

 
Kelp - niezwykłe właściwości alg morskich

Kelp - niezwykłe właściwości alg morskich

Ureguluj swoją dietę! Dieta normokaloryczna - dla kogo jest wskazana?

Ureguluj swoją dietę! Dieta normokaloryczna - dla kogo jest wskazana?

Ocet jabłkowy na odchudzanie

Ocet jabłkowy na odchudzanie