Blog PureFood

Jak powstaje stres oksydacyjny?

Oksydanty, czyli inaczej wolne rodniki wytwarzane są podczas każdego każdego oddechu, w momencie przetwarzania przez organizm dostarczany tlen na energię,która jest niezbędna do życia. Aby nie doszło do wyniszczenia komórek, w organizmie powinny znajdować się również przeciwutleniacze, czyli antyoksydanty. Ich głównym zadaniem jest przeciwdziałać szkodliwemu działaniu wolnych rodników. 

Przeciwutleniacze znajdują się głównie w pożywieniu – są to np. karotenoidy, polifenole i witaminy A, C i E. Co ciekawe, ludzki organizm wytwarza w wątrobie swój własny przeciwutleniacz znany jako glutation. Zatem jeżeli zostanie zaburzona równowaga między oksydantami a przeciwutleniaczami, dochodzi do tzw. stresu oksydacyjnego. Jest to niebezpieczne dla zdrowia, a nawet w niektórych przypadkach dla życia człowieka.

Przyczyny stresu oksydacyjnego

Główną przyczyną jest stres, ciągłe stany napięcia nerwowego oraz niezdrowy tryb życia np. brak odpowiedniej ilości aktywności fizycznej, palenie papierosów, niewłaściwa dieta. Stres oksydacyjny może pojawić się u osób, które przebywają w zanieczyszczonym środowisku. Smog to jedna z podstawowych przyczyn stresu oksydacyjnego oraz kontakt z substancjami toksycznymi np. ołów, który występuje jest w spalinach samochodowych.

Kolejną przyczyną stresu oksydacyjnego może być nadmierne, intensywne opalanie się, zbyt duży wysiłek fizyczny, zażywanie leków antykoncepcyjnych, antydepresantów, sterydów oraz antykoagulantów. Wówczas organizm nie jest w stanie usuwać powstających w dużej ilości wolnych rodników.

Skutki stresu oksydacyjnego

Stres oksydacyjny bardzo często jest skutkiem:

  • codziennego stresu, 
  • zbyt szybkiego tempa życia, 
  • nieodpowiedniej diety,
  • jedzenia wysokoprzetworzonych produktów, pryskanych i nawożonych nawozami sztucznymi warzyw i owoców,
  • jedzenie produktów spleśniałych (po odkrojeniu widocznej pleśni), 
  • jedzenie produktów  smażonych i wędzonych (podczas wędzenia wędlin powstają w nich szkodliwe węglowodory aromatyczne),
  • picie alkoholu w nadmiernych ilościach,
  • prowadzenia niezdrowego trybu życia.

W rezultacie organizm sukcesywnie traci zdolność do równoważenia reaktywnych form tlenu. Brak równowagi między oksydantami a przeciwutleniaczami może doprowadzić do stresu oksydacyjnego.

Stres oksydacyjny może doprowadzić do wielu chorób. Nadmiernie duża ilość wolnych rodników może uszkodzić nawet wszystkie komórki i tkanki. Takie działanie rujnuje ludzki organizm i prowadzi często do rozwoju różnych chorób:

  • miażdżycy, 
  • zawał serca,
  • udar mózgu,
  • choroba wieńcowa. 

Wolne rodniki  mogą uszkodzić również kwasy tłuszczowe oraz błonę komórkową skóry, co może prowadzić wcześniejszego jej wiotczenia, starzenia się, a nawet do rozwoju nowotworów skóry, w tym czerniaka. Badania naukowe wykazały, że stres oksydacyjny jest także przyczyną rozwoju choroby takiej jak Parkinson czy choroba Alzheimera.

Profilaktyka wobec stresu oksydacyjnego 

Profilaktyka polega przede wszystkim na wyeliminowaniu z diety produktów, które zaburzają równowagę między wolnymi rodnikami a antyoksydantami.

Warto jest pracować nad skutecznymi sposobami radzenia sobie z codziennym stresem i napięciem nerwowym. Pozytywnym wpływem w profilaktyce stresu oksydacyjnego jest spożywanie produktów zawierających antyoksydanty, np.: kakao, nasiona chia, jagody, buraki, truskawki, orzechy, ziarna, czerwone wino i inne.

Godnym uwagi sposobem jest także wprowadzenie do diety suplementu diety z antyoksydantami, który wspomaga pracę układu nerwowego. W walce ze stresem oksydacyjnym pomocny może być naturalny olejek CBD oraz olejki konopne o różnym stężeniu kannabidiolu od 5% do 25%. Działają uspokajająco, ale również przeciwbólowo, przeciwalergicznie, antynowotworowo oraz poprawiają samopoczucie.

 
Nowalijki - wiosenne warzywa, czy są zdrowe czy szkodliwe?

Nowalijki - wiosenne warzywa, czy są zdrowe czy szkodliwe?

Postaw na zdrowe odchudzanie z kaszą jaglaną!

Postaw na zdrowe odchudzanie z kaszą jaglaną!

Nowa Piramida Żywienia - nowe zasady odżywiania

Nowa Piramida Żywienia - nowe zasady odżywiania

Chlebek bananowy

Chlebek bananowy