Blog PureFood

Jaki rodzaj chleba wybrać będąc na diecie?

Wielość rodzajów chleba, które znaleźć można we współczesnych sklepach spożywczych i piekarniach, może przyprawić niemal o zawrót głowy. Skąd wiedzieć jednak, który z tych chlebów jest najzdrowszy, a do tego również to, który polecany jest w szczególności osobom będącym na diecie?

Na co warto zwracać szczególną uwagę podczas wyboru pieczywa? Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym temacie znaleźć można w poniższej publikacji. Zainteresowanych zapraszamy do uważnej lektury!

Chleb - największy wróg odchudzania

Za powszechne można uznać stwierdzenie, że chleb, obok ziemniaków, jest jednym z najgorszych wrogów skutecznego odchudzania. Okazuje się jednak, że jest to pewnego rodzaju mit, bo nie sam sposób odżywiania się na diecie jest istotny, co ilość spożywanych kalorii. Warto wiedzieć więc, jak w tym temacie odnajduje się chleb i który rodzaj chleba uznawany jest nie tylko za najzdrowszy, ale również dedykowany osobom pragnącym zadbać o atrakcyjną sylwetkę.

Rodzaj mąki ma znaczenie

Kupując mąkę w sklepie spożywczym można się przekonać, że na półkach znajdziemy mąkę o różnych oznaczeniach jej typu. Typ mąki zaś oznaczać będzie jaki jest stopień jej oczyszczenia. Im wyższa jest liczba określająca typ mąki, tym większa będzie w niej zawartość minerałów. Na poziom prozdrowotnych właściwości chleba wpływ będzie miała również liczba składników, z jakich dany chleb został wypieczony. W praktyce więc im mniej jest tych składników, tym wypiek będzie zdrowszy. Biorąc pod uwagę rodzaj mąki, za najlepszą można uznać mąkę nieoczyszczoną, zwaną zamiennie mąką pełnoziarnistą. Z tego rodzaju mąki wypiekany jest chleb razowy, który jednocześnie można by uznać za najlepszy ze wszystkich wypieków chlebowych dostępnych obecnie na rynku. Warto wiedzieć, że z kolei powszechnie kupowane i uznawane za najpopularniejsze pieczywo pszenne, wypiekane jest zazwyczaj z mąki o najniższej zawartości błonnika i minerałów. Oczywiste staje się więc i to, że tak popularny w Polsce bochenek chleba pszennego wcale nie będzie produktem o dużej wartości prozdrowotnej.

Z pewnością znacznie zdrowszym produktem będzie pieczywo żytnie - najlepiej zaś to wypiekane na naturalnym zakwasie. Warto też wybierać chleb z różnego rodzaju dodatkami - tu mowa o nasionach dyni lub pestkach słonecznika. Są one doskonałym źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych, które z kolei są niezbędne do optymalnej pracy organizmu człowieka. Dodatkowo dobrze też wiedzieć, że w bogatej ofercie współczesnych piekarni znaleźć można również specjalne chleby zdrowotne, które wyróżniają się zwiększoną lub zmniejszoną zawartością białka albo wyjątkowo niską zawartością sodu. Z pewnością można więc stwierdzić, że dziś każdy będzie mógł znaleźć chleb najlepiej odpowiadający jego indywidualnym potrzebom żywieniowym, jak i preferencjom chociażby smakowym.

Typ chleba, a kaloryczność

Okazuje się, że poszczególne rodzaje chleba nie różnią się między sobą zbyt mocno kalorycznością. Najpopularniejszy chleb pszenny w porcji 100 g zawiera 246,2 kalorii. Dla porównania ilościowo ta sama porcja w przypadku chleba żytniego pełnoziarnistego zawierać będzie 234,6 kcal, chleba orkiszowego - 250,9 kcal, natomiast chleba gryczanego najwięcej, bo 263,7 kcal. Bazując na tych danych, z pewnością można stwierdzić, że chleb sam w sobie nie jest produktem wysokokalorycznym. Wiele zależeć będzie jednak od tego, z jakimi dodatkami zestawiać będziemy nasz ulubiony chleb. Do mocno kalorycznych składników zaliczyć należy m.in. dużą ilość masła czy tłustą wędlinę.

Najzdrowszy chleb, czyli jaki?

Największą zaletą chlebów i dużej wartości prozdrowotnej pozostaje wykorzystanie nieoczyszczonej mąki w procesie wypieku. Nieoczyszczona mąka pozwala na stworzenie skutecznej ochrony przed nowotworami układu pokarmowego oraz przeciwdziała zaparciom. Wszystko zaś za sprawą zwiększonej zawartości białka i minerałów. Z kolei chleby wypieczone z wykorzystaniem mąki oczyszczonej (np. chleb pszenny) nie mają w swoim składzie błonnika. Fakt ten sprawia, że pieczywo tego rodzaju nie będzie zalecane dla osób chorujących na cukrzycę lub pragnących skutecznie się odchudzić.

Najlepszy chleb na diecie

Zdecydowanie najlepszym, najbardziej polecanym i najzdrowszym chlebem dedykowanym osobom odchudzającym się lub będącym na diecie, będzie chleb pełnoziarnisty na zakwasie, w składzie którego nie znajdują się niepotrzebne dodatki. Chleb pełnoziarnisty znany jest z dużego poziomu sytości i gęstości, a dodatkowo jest chlebem na tyle uniwersalnym, że pasuje do wszystkich produktów. Do tego jest chlebem bogatym w błonnik pokarmowy i odznaczającym się niską kalorycznością. Ponadto odznacza się również niższym indeksem glikemicznym. Warto jednak podkreślić, że wybierając najzdrowszy chleb pełnoziarnisty, pod żadnym pozorem nie można pomylić go z chlebem wieloziarnistym. To bowiem zupełnie inne produkty piekarnicze, przy czym znacznie różnić się będzie również przeznaczenie tychże wypieków.

Dobrą i zarazem smaczną propozycją dla osób dbających o własną linię będzie również wybór chleba esseńskiego, czyli powstającego z kiełkującej pszenicy. Ten specjalny rodzaj chleba wyróżnia się nieprzeciętnie wysoką zawartością błonnika. Przyjmuje się, że kromka takiego chleba zawiera aż 3 g błonnika pokarmowego! Warto podkreślić jednak, że chleb esseński to wypiek z glutenem - nie będzie polecany więc osobom stosującym dietę bezglutenową.

Trzecią propozycją dietetyczną dla osób na diecie będzie chleb o niskim indeksie glikemicznym (IG), określany zamiennie mianem chleba niskowęglowodanowego. To pieczywo dedykowane w szczególności osobom będącym na diecie cukrzycowej, jednak polecany jest również tym, którzy chcą zadbać o piękną i atrakcyjną, szczupłą sylwetkę. To produkt piekarniczy, który nie powoduje skoków poziomu cukru we krwi, przy czym równocześnie znacznie ułatwia sukcesywne kontrolowanie apetytu. Warte podkreślenia jest to, że pieczywo niskowęglowodanowe często jest pieczywem mieszanym, wzbogaconym o obecność ziaren.

Nawiązując do wymienionych właśnie kilku rodzajów zdrowego chleba, przekonać się można, że obecnie każda osoba będąca na diecie z powodzeniem może znaleźć na rynku piekarniczym swój ulubiony, pożywny, a przede wszystkim zdrowy rodzaj chleba. Warto pamiętać o tym, by każdego dnia dbać o własne zdrowie oraz doskonałą formę fizyczną.

SEZONOWY KALENDARZ OWOCÓW I WARZYW - LIPIEC

SEZONOWY KALENDARZ OWOCÓW I WARZYW - LIPIEC

Dzień KUCHNI WŁOSKIEJ

Dzień KUCHNI WŁOSKIEJ

Rygorystyczna dieta kopenhaska

Rygorystyczna dieta kopenhaska

Historia hummusu

Historia hummusu