Blog PureFood

Metabolizm - na czym polega, jak go wspomagać?

Coraz częściej słyszymy sformułowania, że coś może przyspieszyć nasz metabolizm lub go też zwolnić. Istnieją też określenia, że człowiek może posiadać szybki lub wolny metabolizm. Ale co to właściwie oznacza? Czy istnieją produkty, które przyspieszają przemianę materii i ułatwiają odchudzanie? Jeśli tak, na pewno znajdują się w zdrowych produktach, a prowadzenie zdrowej diety i zdrowego stylu życia ułatwiają ten proces.

 

Czym jest metabolizm?

 

Metabolizm to bardzo szerokie pojęcie wbrew pozorom. To szereg zmian biochemicznych, które zachodzą w naszym organizmie w czasie, gdy jesteśmy aktywni fizycznie, ale także gdy odpoczywamy. Metabolizm zamiennie jest nazywany przemianą materii, a na całość tych przemian składa się anabolizm (proces syntezy) i katabolizm (proces rozpadu). Procesy te zachodzą w naszym organizmie cały czas i są ze sobą ściśle powiązane zachowując równowagę w organizmie (homeostaza). Wyróżnia się dwa rodzaje przemiany materii: 

 

  • całkowita - oznacza wydatki energetyczne człowieka, które trwają przez całą dobę związane z normalnym funkcjonowaniem,
  • podstawowa - zwana także metabolizmem podstawowym, który jest określany jako najniższy  poziom przemian energetycznych. Warunkuje on dostarczenie niezbędnej energii, która jest niezbędna do utrzymania podstawowych funkcji życiowych t.j. odbudowa komórek, oddychanie.  


 

Tempo metabolizmu - od czego jest zależne?

 

Często słyszymy, że ktoś ma szybki lub wolny metabolizm, jednak to wyrażenie jest bardzo kolokwialne, które używa się w celu określenia, jakie ktoś ma tempo tracenia zbędnych kilogramów.  Mówi się, że osoby, które mają szybszy metabolizm w łatwiejszy sposób chudną. Oto kilka czynników, które wpływają na przyspieszenie metabolizmu i szybkość przemiany materii:

  • przede wszystkim wiek - im człowiek starszy tym wolniejsza przemiana materii,
  • płeć - mężczyźni mają szybszy metabolizm niż kobiety 
  • genetyka - odziedziczone geny w kwestii przemiany są równie ważne i mają wpływ na przemianę,
  • czynniki hormonalne - tarczyca jest odpowiedzialna za wydzielanie hormonów regulujących metabolizm, 
  • przyjmowanie leków - może zaburzać gospodarkę hormonalną w organizmie,
  • stosowana dieta - ważną rolę odgrywa sposób odżywiania, zalecana jest zdrowa, lekkostrawna dieta,
  • masa mięśniowa - tkanka mięśniowa przyspiesza metabolizm,
  • stan fizjologiczny ciała.

 

Nie tylko powyższe czynniki mają wpływ na szybkość przemiany materii i ogół procesów zachodzących w organizmie człowieka. Siedzący tryb życia sprawia, że metabolizm jest u takich osób jest wolniejszy niż u osób aktywnych fizycznie. Podczas intensywnych ćwiczeń wykorzystanie energii przez mięśnie może wzrosnąć kilkukrotnie, co powoduje zwiększenie zużycia energii o nawet 15%. 

 

W czasie, kiedy organizm się rozwija, tempo metabolizmu jest również przyspieszone, dotyczy to dzieci oraz młodzieży w okresie dojrzewania. Jest to związane z potrzebami energetycznymi oraz gromadzeniem zapasów energii. U osób dorosłych metabolizm stopniowo zwalnia, największy spadek mogą odczuć osoby po 40. roku życia oraz osoby w podeszłym wieku. 


 

Choroby metaboliczne 

 

Choroby metaboliczne i inne zaburzenia z tym związane są schorzeniami, które cechują się nieprawidłowym przebiegiem procesów metabolicznych w organizmie człowieka. Najczęstszymi przypadkami  odpowiadające za ich rozwój są mutacje genetyczne, aczkolwiek nie zawsze. Niektóre choroby jak np. cukrzyca typu 2 czy zespół metaboliczny są spowodowane przez niewłaściwy styl życia. Wówczas zbawienne jest stosowanie odpowiedniej, zdrowej diety oraz aktywność fizyczna (uprawianie sportu, gimnastyka, ćwiczenia cardio lub siłowe).

 

Choroby metaboliczne, które mogą występować poprzez nieodpowiednią dietę i styl życia:

  • cukrzyca typu 2,
  • zespół metaboliczny,
  • miażdżyca,
  • insulinoodporność,
  • dna moczanowa,
  • osteoporoza 

 

Choroby metaboliczne spowodowane poprzez dziedziczenie genetyczne:

  • mukopolisacharydoza,
  • fenyloketonuria, 
  • galaktozemia, 
  • porfiria,
  • choroba Gauchera, 
  • choroba Niemanna-Picka, 
  • choroba Pompego, 
  • choroba Wilsona.

 

Sposoby na przyspieszenie metabolizmu

 

Najlepszym sposobem, aby przyspieszyć metabolizm jest wysiłek fizyczny. Regularne ćwiczenia aerobowe, ćwiczenia siłowe sprawiają, że tkanka mięśniowa jest aktywna nawet podczas snu i wówczas również są spalane większe ilości kalorii. Jeżeli chcemy, aby przemiana materii była zachowana na najwyższym poziomie należy zadbać o regenerację (spokojny i długi sen, odpoczynek po pracy i treningu). 

 

Tempo metabolizmu zależy również od sposobu odżywiania człowieka. Poniższe półprodukty w zróżnicowany sposób przyspieszają metabolizm:

  • białko - przyspiesza przemianę materii o 25%,
  • tłuszcze - przyspieszają przemianę materii o 5 - 10%,
  • węglowodany - przyspieszają przemianę materii o 6%, czyli najwolniej.

 

Wobec tego, aby poprawić swój metabolizm należy spożywać posiłki z dodatkiem produktów bogatych w białko: chude mięso, ryby, niskotłuszczowe sery twarogowe, jogurty, jaja, mleko, nasiona roślin strączkowych. Istotne jest również regularne odżywianie (co 3-4 godziny), ale niewielkie porcje. Należy pamiętać, aby dzień zaczynać od śniadania, które powinno się składać z węglowodanów oraz pełnowartościowego białka np. pełnoziarniste pieczywo z dodatkiem chudej wędliny. surowe warzywa, płatki owsiane z jogurtem i owocami. Ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości witamin i minerałów, aby nie zaburzać przemiany materii.  

 

Dieta powinna opiera się na różnorodnych produktach i dostarczać optymalną ilość kalorii. Absolutnie nie wskazane jest głodzenie się i spożywanie diet poniżej 1000kcal. Doprowadza się wówczas organizm do trybu głodu, co powoduje mniej intensywne spalanie kalorii, łatwo można uzyskać efekt jo - jo. 

 

Wiele osób, żeby podkręcić tempo przemiany materii dodaje do posiłków różne przyprawy: chili, czosnek, imbir, ostra papryka, lubczyk, kmin, pieprz, kurkuma, goździki, majeranek, cynamon. Wprowadzają one organizm w tzw. termogenezę, która przyspiesza metabolizm i wzmacnia przy okazji odporność. Dodatkowo powinno się odpowiednio nawadniać organizm pijąc dziennie ok. 1,5 - 2 litry wody. 

 

Zatem jeśli chcemy wprowadzić w nasze życie niewielkie zmiany przyspieszając swój metabolizm powinniśmy zrezygnować z jedzenia przetworzonego, słodyczy oraz fast foodów. Dobrym wyjściem jest wprowadzenie w życie zdrowych posiłków, a jeśli nie ma się czasu na gotowanie można skorzystać z usług cateringu dietetycznego. Dokładamy wszelkich starań, aby posiłki były przygotowane z najwyższej jakości produktów, a nasi klienci mogli dostosować dietę do swoich indywidualnych potrzeb. 

 

 

 

 

 
 

 

Szukasz cateringu dietetycznego z dietą keto? Sprawdź nas!

ZAMÓW PURE FOOD

 
 
SEZONOWY KALENDARZ OWOCÓW I WARZYW - LIPIEC

SEZONOWY KALENDARZ OWOCÓW I WARZYW - LIPIEC

Chlebek bananowy

Chlebek bananowy

Piramida żywienia - poznaj zasady zdrowego odżywiania

Piramida żywienia - poznaj zasady zdrowego odżywiania